من سجاد زادخواست، متولد 1364، دزفول و در حال حاضر ساکن اهواز هستم. در دوره کارشناسی، با رتبه 553، در دانشگاه خواجه نصیر در رشته برق مشغول به تحصیل شدم. در کنکور سال 86هم رتبه 1را در رشته برق گرایش قدرت کسب کردم.
در کل وضعیت تحصیلیتان چه طور بود؟
معدل دبیرستان بین18و19بود. در دانشگاه هم همین طور بود و باتوجه به این که نفرات ممتاز هر رشته می توانند بدون کنکور وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه خود شوند برای من این امکان وجود داشت که بدون کنکور هم ادامه تحصیل بدهم.
از انگیزه هایی که برای ادامه تحصیل داشتید، بگویید.
انگیزه خاصی نداشتم.(با خنده) وقتی وارد دانشگاه می شوی از همان اول سال بالایی ها را می بینی که برای کنکور می خوانند، چیزی عادی می شود که تو هم به کنکور ارشد فکر کنی.
خانواده فضایی به وجود می آورد که در ترغیب شما به ادامه تحصیل نقشی داشته باشد؟
راستش من چون از خانواده ام دور بودم(در مدت تحصیل بیشتر خوابگاه بودم) کار خاصی نمی توانستند انجام دهند، اما مادرم همه را از تلفن کردن به من در طول مدتی که برای کنکور می خواندم منع می کرد، طوری که برادر کوچکم گاهی دور از چشم مادرم به من زنگ می زد.
والدینتان تحصیلات دانشگاهی دارند؟
پدرم لیسانس برق دارد و مادرم دیپلمه و پرستار است.
و نقش اطرافیان و دوستان؟
من و چند نفر دوستانم در خوابگاه یک گروه تشکیل داده بودیم و با هم مطالعه می کردیم (البته در اتاق مطالعه)، ابتدا ساعات مطالعه مان کم بود ولی کم کم آن را افزایش دادیم، به طوری که در اواخر آبان حدود10 تا 11 ساعت در دروز مطالعه می کردیم و این روند را تا روزهای آخر ادامه دادیم.
از چه زمانی شروع کردید؟
از اواسط شهریور شروع کردم. اما وقتی که به تهران آمدم و ترم جدید شروع شد، درس خواندنم برای کنکور جدی شد.( آن موقع من دانشجوی ترم 7 بودم.) البته من دو روز به دانشگاه می رفتم ولی در بقیه روزها سعی می کردم همین حدود 10الی 11ساعت را درس بخوانم.
رتبه بقیه بچه های گروه چطور شد؟
فکر می کنم همه قبول شدند، ما حدودا 10 نفر بودیم که بعد از من پایین ترین رتبه 55 و بالاترین 673 بود.
پس گروه موفقی بوده اید؟
بله، واقعا گروه خوبی بودیم، حس خوبی که بین بچه ها داشتیم باعث می شد درس خواندن برای ما لذت بخش شود و از درس خواندن خسته نشویم. گاهی در همان سالن مطالعه یک دو ساعتی را هم به شوخی و گفتگو با یکدیگر می گذراندیم اما بقیه وقت را جدی می خواندیم. (البته وقتی بقیه بچه ها نبودند.)
آیا شما در آزمون های آزمایشی شرکت کردید؟
بله
چه طور بود؟
جز یک مورد که 2 شد در بقیه آزمون ها در گرایش قدرت نفر اول بودم.
نظر شما در مورد آزمون های آزمایشی چیست؟
به نظر من اگر کسی در آزمون های هر موسسه ای ثبت نام می کند، نباید فقط روی آزمون ها تکیه کند، چون نتیجه خاصی نمی گیرد. منظورم این است که باید مطالعه خود را با برنامه ازمون های همان موسسه هماهنگ کند، با برنامه ریزی و منظم درس بخواند و از کنکور آزمایشی به عنوان محک زدن آموخته هایش بهره ببرد. از طرفی به نظر من نباید نتایج این آزمونها را خیلی جدی گرفت و نا امید شد ولی به هر حال در همان حدود خود نیز مفید هستند. آزمون ها باعث می شوند تا روند مطالعه یکنواخت نباشند و در واقع تنوعی در راه درس خواند ایجاد می کنند.
چه کتاب هایی را مطالعه می کردید؟
همان کتاب ها و جزواتی که بقیه استفاده می کردند ، برخی را خودم تهیه کرده بودم و برخی را از دوستانم می گرفتم؛ مثلاً درس ماشین و مغناطیس انتشارات پردازش، کتاب کنترل آقای اریاز برادرانی و درس مدار جزوات استاد عبدالعلی خانم واسقی.
روی تست ها چه طور کار می کردید؟
من با توجه به اینکه از کتابهای کنکوری نیز استفاده می کردم در واقع در همان زمان درس خواندن و در پایان هر فصل تست هایی را که در آزمون های مختلف مطرح و گردآوری شده بود را حل می کردم. خوشبختانه تستهای این کتابها اکثرا مربوط به آزمونهای قبل از 82 بود و تست های سال های آخر را چون تا به حال در کتاب ها ندیده بودم، تازگی خود را برایم حفظ کرده بود و حدود یک ماه و نیم آخر را بیشتر به مرور و حل تست های 76 به بعد اختصاص دادم، و البته کنکورهای سال های اخیر را به صورت زمان دار حل می کردم و سعی می کردم سرعتم را هم بالا ببرم. البته در مورد درس الکترومغناطیس احساس می کردم که به تمرین بیشتری احتیاج دارم و تستهای قبل از 76 را نیز حل کردم.تست های آزمون های آزمایشی موسسات هم از منابع من برای تست زنی بود. حل تست های فراوان باعث شده بود که در جلسه آزمون احساس کنم که مشابه همه تست ها را دیده ام و تقریبا هیچ تستی برایم جدید نبود.
المپیاد چه طور بود؟
همان طور که می دانید مرحله اول المپیاد علمی دانشجویی همان آزمون کارشناسی ارشد است و من هم با توجه به رتبه ای که کسب کرده بودم به مرحله دوم راه یافتم. ولی در حقیقت مشکلی که در المپیاد وجود دارد این است که تقریبا انگیزه ای برای موفقیت در آن وجود ندارد و من هم به همین دلیل مطالعه مجددی برای مرحله بعدی انجام ندادم و با همان اطلاعات قبلی به سر جلسه رفتم، سوالات هم خوب بود نه خیلی سخت و نه خیلی ساده. ولی زمان بندی آن به گونه ای بود که حوصله آدم سر می رفت. امیدوارم مسئولان برای سالهای بعد انگیزه های خوبی برای بچه ها ایجاد کنند.
به عنوان حرف آخر چه توصیه ای به داوطلبان آزمون امسال دارید؟
پیشنهاد می کنم که علاوه بر اینکه خوب درس می خوانند تست هم زیاد حل کنند. اگر نگاه کنید روند کلی تست در سالهای مختلف تقریبا ثابت است و این طور نیست که مثلا یک سال سبک سوالات به کلی تغییر کند. در واقع با توجه به وقت محدود در سر جلسه داوطلبان باید وقت خود را تنها بر روی تست های آشنا متمرکز کنند و از تلاش برای حل تست های جدید خودداری کنند چون وقت زیادی از آنها خواهد گرفت.